بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳
چرا سهامدارن قدیمی همچنان در زیان‌اند؛

جریان‌سازان قیمتی در دسبحا چه کسانی بودند؟ 

جریان‌سازان قیمتی در دسبحا چه کسانی بودند؟ 
کد خبر : ۲۸۵۰۸۱

به گزارش بورس‌نیوز؛ نموداری که مشاهده میکنید مربوط به گروه دارویی سبحان با نماد "دسبحا" می‌باشد. سهم بعد از ۶۰ درصد ریزش در بازار مثبت این ۲ هفته اخیر هم هیچ جنبشی نداشته است. آخرین بار در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ هم به این قیمت رسیده بود. یعنی عملا افرادی که در کف ۹۹ هم این سهم را خریده بودند الان سر به سر هستند و هیچ سودی کسب نکرده اند. اگرچه شرایط بنیادی سهم مشخص می‌کند که قیمت‌های فعلی قیمت منصفانه‌ای برای سهم است، اما سوال اینجاست که چه کسانی و با چه هدفی قیمت سهم را به این شکل ۱۵۰ درصد بالا بردند و سپس با یک ریزش ۶۰ درصدی به نقطه اول بازگرداندند. 

 

حباب سازان قیمتی در دسبحا چه کسانی بودند؟ 

 

برای اینکه دقیقتر شرح دهیم چرا همین قیمت‌ها برای سهم منصفانه به نظر می‌آید، کافی است به محاسبه NAV شرکت بپردازیم. سرمایه گذاری گروه دارویی سبحان در بورس در نماد‌های "دالبر"، "دیران"، "والبر"، "دسبحان"، "پخش"، "دتولید"، "کی بی سی"، "دبالک"، "اعتلا"، "دسانکو" و "برکت" است. خارج از بورس نیز "دسبحا" در شرکت‌های صادراتی صنایع دارویی ایران، توسعه صادرات بندر انزلی و بیوسان فارمد سهامدار است. در اخرین گزارش شرکت نیز حقوق مالکانه شرکت ۱۳.۶۱۹.۹۷۳ میلیون ریال ثبت شده است، به این ترتیب محاسبات NAV شرکت به شکل زیر انجام میشود:

 

جریان‌سازان قیمتی در دسبحا چه کسانی بودند؟ 

 

همان طور که مشاهده می‌کنید NAV هر سهم شرکت برابر ۷۰۸۶ تومان است و قیمت هر سهم آن ۵۶۸۰ تومان، بنابراین نسبت P/NAV در آن به ۸۰ درصد می‌رسد که این نسبت برای یک شرکت سرمایه گذاری در بازار ایران معقول و منطقی محسوب می‌شود. 


عملکرد ضعیف تولید و فروش شرکت‌های اصلی زیر مجموعه در گزارش ماهانه مرداد ماه شرکت‌ها


با توجه به این که سهام اصلی شرکت در نماد‌های "دالبر"، "دسانکو"، "دیران" و "دسبحان" است، سراغ گزارش ماهانه مرداد ماه شرکت‌ها رفتیم تا تولید و فروش سال جاری را با سال گذشته مقایسه کنیم و شاهد افت در ۳ شرکت از این ۴ شرکت بودیم. درآمد شرکت‌ها و تغییرات آن طبق جدول زیر کاهش یافته است:

 

جریان‌سازان قیمتی در دسبحا چه کسانی بودند؟ 

 

توجه کنید که سال مالی "دسانکو" و "دیران" انتهای آذر و سال مالی "دسبحان" و "دالبر" انتهای اسفند است. یعنی در جدول فوق جمع فروش ماهانه "دسانکو" و "دیران" برای ۸ ماه و "دالبر" و "دسبحان" برای ۵ ماه است.

 

جریان‌سازان قیمتی در دسبحا چه کسانی بودند؟ 

مشاهده می‌کنید که عملکرد در شرکت‌های زیر مجموعه گروه دارویی سبحان نیز چندان جالب نبوده است.


 برای این که در مورد افت عملکرد شرکت‌ها مطمئن شویم به سراغ صورت سود و زیان انتهای خرداد می‌رویم تا با سال قبل مقایسه کنیم. 


۱- در صورت مالی ۶ ماهه "دسانکو" منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ شاهد افت بسیار سنگین در سودسازی شرکت بودیم، به گونه‌ای که سود به ازای هر سهم شرکت که در سال ۱۴۰۲ برابر ۳۵۵ ریال بود به زیان ۱۹۵ ریالی تبدیل شده است! 
۲-در صورت مالی ۶ ماهه "دیران" منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ شاهد افت ۹۲ درصدی سود خالص شرکت بودیم. نتیجه این افت باعث شده است تا EPS ۶ ماهه سهم از ۳۲۶ ریال به ۲۵ ریال برسد. نکته جالب، اما اینجاست که بخش زیادی از زیان شرکت در بخش غیرعملیاتی بوده و شرکت همچنان در غیرعملیاتی زیان می‌سازد. زیان غیرعملیاتی ۶ ماهه از ۱۸۷ ریال به ۲۹۴ ریال افزایش یافته است. 
۳- در صورت مالی ۳ ماهه "دالبر" منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۳، افت سودسازی ۵۴ درصدی صورت گرفته است. EPS ۳ ماهه شرکت از ۳۲۷ ریال به ۱۴۹ ریال رسیده است.
۴-نهایتا در صورت مالی ۳ ماهه "دسبحان" منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ هم شاهد افت ۸۷ درصدی در سود خالص شرکت بودیم. سود به ازای هر سهم شرکت از ۴۵۵ ریال به ۶۰ ریال کاهش پیدا کرده است. 

نهایتا، اما باز هم به همان سوال اولیه می‌رسیم، با توجه محاسبات NAV و عملکرد زیر مجموعه‌ها دلیل رشد ۱۵۰ درصدی و سپس ریزش ۶۰ درصدی و بازگشت به نقطه اولیه و به قیمت سال ۱۳۹۹ در سهم چیست؟

 

پایان مطلب 

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.